Wednesday, January 05, 2011

igår gät jag i typ två timmar över programmet om barnen i afrika som hade sån delad läpp eller spaltgom och kanske skulle få en operation.
vissa av dem använde lixom sina sista pengar för att ens kunna åka bussen till stan där operationen skulle genomföras. SINA SISTA PENGAR, FÖR EN BUSSBILJETT!!!! och då hade dem inte råd att köpa mat till buss-resan så då var dem helt utsvultna när dem kom fram!
det var oxå en kvinna vars 6 månaders bebis inte kunnat äta för att den hade sån där läpp, så den vägde typ ingenting och var helt undernärd. om det varit här i sverige hade den fått sin läpp fixat för länge sen och kunnat äta ordentligt från start.
oh jag dör inombords.
alltså jag klarar typ inte riktigt av det här med fattigdomen och alla världens orättvisor.
känner att jag måste ta tag i det här.
blir typ förbannad på mej själv över allt skit jag äger och har köpt när det finns människor som inte har råd att ens äta.
kan någon hjälpa mej att hjälpa?
jag behöver tips och råd på hur jag ska gå till väga.
kan man åka någonstans och arbeta med det här och hur gör man då?
jag behöver veta, för det där är på så himla riktigt alltihopa och jag vill kunna bidra till en bättre värld.

4 comments:

  1. läkare utan gränser har tydligen jättefå mellanhänder när de gäller pengarna de får från alla som ger.
    sen kanske inte de jobbar enbart med gomspalt..men de gör de säkert också.
    jag ger en hundringen åt rädda barnen och en hundring åt läkare utan gränser varje månad.200 spänn,typ det man köper godis för eller så.
    antar att pengarna iaf gör lite nytta

    ReplyDelete
  2. Ja jag såg också det där programmet! Om jag var läkare skulle jag helt klart vilja bli läkare utan gränser. Har alltid tänkt att jag vill jobba med biståndsarbete någon gång! Såg ett annat program om Sudan där var sjunde kvinna dör i barnsäng. I hela landet som har lika många invånare som i Sverige fanns det bara 10 utbildade barnmorskor. TIO STYCKEN! Men tills dess gör jag som Tova men sjänker till Amnesty och Unicef. Vet inte hur pålitliga de är men det är ändå nått!

    ReplyDelete
  3. Det trista är väl att det bara finns en egentlig lösning på typ alla problem i världen.
    Ingen fattigdom och tillgång till vatten. Skulle säkert vara enkelt om västvärlden ville...
    Orkar typ aldrig kolla på sånadär program längre..brukade göra förr.Blev på nått sätt peppad på att göra nått då..nu får jag bara ångest för allt känns som något slags oöverkomligt monster.
    Panik-slår-över kanal på tv:n om det kommer något jobbigt inslag på rapport osv.
    Förut mer tvingade jag mej själv och titta.
    Orkar väl iofs inte se några inslag på nyheterna längre.
    Infogar mej själv och mina barn i allt typ.

    ReplyDelete
  4. bra tips om pengagrejen. köpte en get i julklapp. men man borde ge lite varje månad. det är en bra start. det ska jag ta mej tusan göra. det jobbiga är att bestämma sig för vilka som ska få. det är ju det ledsamma, tänk om man kunde ha råd att ge till alla. fast det har man väl egentligen, om man bestämde sej för det och inte levde i detta vardagslyx som man faktiskt gör.

    ReplyDelete